Lærerne om DaVinci prosjektet

Sammendrag av evaluering DaVinci2020 prosjektet

Intervjuer/referent: Sigrun Justesen

Generelt

Alle lærerne var godt fornøyd med DaVinci og syntes det var spennende å lære om nye læringsmetoder som er mindre lærerstyrt og som setter elevenes egen læring i fokus. En lærer følte seg veldig inspirert og ønsket å implementere de fleste øvelsene inn i egen undervisning for fremtiden, og ønsket å øke utstyrsbanken for naturfag til å omfatte nødvendig materiell til en del av oppgavene.

Samtlige oppfattet dette som en noe ny måte å tenke på som sånn sett krevde en litt lenger forberedelsesprosess, men som var morsommere å gjennomføre i timene er mer vanlig lærer-styrt undervisning. Alle ville anbefale metoden og mente at flere av forsøkene kan brukes til ulike nivåer på skolene.

Tema 1 : Opplæring

Samtlige lærere mente at kombinasjonen av teoretisk gjennomgang av stoffet på en for-time og gjestetimer ved Desire har fungert utmerket. Det har gjort at lærerne har vært forberedt på hva som skal skje i timen, og hatt mulighet til å fordype seg ytterligere ved behov. En lærer fremhevet at teoritimene som var for-timer hadde fungert som inspirasjon for å lære mer. En lærer kunne godt tenkt seg mer tid sammen med prosjektleder, fordi hun ser at denne måte å tilnærme seg lærestoffet på er noe som er nyttig også i andre fag.

Gjestetimene blir omtalt som «happeninger» , noe utover det vanlige som skal skje om som skaper forventninger hos elevene. Alle elevene var/er positive til gjestetimene og de gleder seg til dem. En lærer ville gjerne forsøkt å overta undervisningen tidligere og at prosjektleder kunne fungert som en mentor i timene slik at hun ble mer trygg på læringsformen.

Tema 2 : Aktiviteter i klasserommet.

Noen av forsøkene har fungert veldig bra og noen litt mindre. Men elevene har vært engasjerte og syntes det var spennende å forske og finne ut av problemstillingen. Noen elever liker øvelsene og vil helst ikke skrive rapporter, mens noen bruker mer tid på skrivejobben. Lærerne mente at alle forsøkene var relevante og at de kan brukes ved senere anledninger. Utfordringen blir da å knytte forsøkene nærmere opp til lærebøkene og pensum, slik at de berører tema som er satt som læringsmål i den aktuelle timen. Elevene gledet seg alltid til DaVinci  og gav uttrykk for at de lærte noe i timene. De oppfatter at disse timene er annerledes og setter pris på variasjonen de gir. Lærerne kan ikke se at noen av aktivitetene er uaktuelle å ha i en senere anledning, men noen er avhengig av utstyr som ikke nødvendigvis er tilgjengelig. Kunne prosjektet ha tilgjengelig materiell til leie/utlån slik at ikke alle skolene nødvendigvis må stille med alt nødvendig utstyr ?

I tillegg hadde flere lærere funnet at de faktisk hadde en del utstyr i skuffer og skap som var mulig å bruke til ulike forsøk. I det hele tatt har det gjennom prosjektet vært mer fokus, og økt bevissthet i bruken av eksperimenter i undervisningen.

Tema 3 : Didaktisk tilnærming.

Det å lære mer om inquiry-based learning er spennende syntes lærerne, og de ser nytten av dette å la elevene få tid til refleksjoner og egenbasert læring på grunnlag av å prøve og feile.

Deltakelse i prosjektet har gjort at lærerne er mer bevisst på bruken av eksperimenter i undervisningen. Det trekkes også frem en positiv erfaring i dette å la elevene bruke tid. Effekten av dette er at elevene nå har øvet seg opp til å gå på mer komplekse typer oppgaver. De velger ikke alltid bare det som sier seg selv, de er mer undrende til ting og de tør å ta feil. Det at det er lov å feile er mer akseptert. En lærer mente å merke at elevene er mer trigget til å stille kritiske spørsmål til hva og hvorfor, uten og bare akseptere en løsning.

Tema 4 : Læring

Vurderingen er at elevene har lært mye gjennom å delta i prosjektet. Både gjennom å få en ny måte å tilnærme seg læringsstoffet på, men også gjennom at de har mindre frykt for å feile. Elevene har fått en erkjennelse for at det er lov å gjøre feil , og at en faktisk kan trekke stor lærdom av at noen gjør noe galt. Det er mindre flaut å stille «dumme» spørsmål, siden alle spørsmål er åpne og ingen svar er gitt på forhånd. Elevene har også fått erfaring for at det er mulig å hente svar selv og finne alternative løsninger uten at lærer presenterer et ferdig resultat. Engasjementet i timene er også merkbart bedre, og elevene liker å utføre noe fysisk som gjør at læringen ikke alltid skjer nede i bøkene men gjennom praktiske oppgaver.

 

Det som blir trukket frem som spesielt nyttig for elevene å lære gjennom prosjektet har vært :

  • Det er lov å prøve og feile
  • Svaret er ikke alltid gitt. Spør litt og finn ut hva og hvorfor.
  • Noen ganger må elevene vente, og det er helt ok.
  • Elevene har vært i fokus og er sluppet mer til

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s