3D-2D

Kunnskap om å lage en 2D representasjon av et 3D objekt og vice versa er viktig i mange situasjoner og problemløsninger. Den blir for eksempel brukt når en blir spurt om å lage emballasje med minst mulig material.

For å utvikle kunnskaper og ferdigheter om sammenhengen mellom 2D og 3D objekter er det viktig at elevene får erfaringer gjennom flere ulike utforskende aktiviteter. I en av aktivitenene utforskerelevene hvilken ulike utbrettede mønster en kan lage av (og til) en kube.

Nedenfor et eksempel av en forberedende oppgave hvor elevene lager en kube og en pyramide fra utbrettede mønster.

Digitale programvare tilbyr ofte visualisering og mange oppgaver. I tillegg har de digitale ressursene ofte umiddelbar tilbakemelding. Uansett hvor attractive de enn kan være, de kan aldri erstatte manipulering og håntering av selve objekter.

Nedenfor ser du eksempler fra Wisweb applets. Disse Applets gir visualisering og muligheten om å manipulere 3D figurer på skjermen.

I prosjektet «Emballasje» anvender elevene mange ulike kunnskaper og ferdigheter samt problemløsningsevner og kreativitet. Se Tankespørsmål : Emballasje på www.discoro.no

Nedenfor bilder av elever som jobbet med forskning hvordan en kan lage emballage ved bruk av minst mulig material.

 


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s